Zachrání syntetická paliva spalovací motory?
Na konci minulého roku proběhla medii a sociálními sítěmi zpráva o tom, že Porsche spustilo svoji novou továrnu v Punta Arenas v Chile na výrobu syntetického benzínu. Nejeden nadšenec si mohl říct: tak vidíte ono to s těmi elektroauty nebude tak horké a nakonec upadnou v zapomnění a benzínové motory vydrží a budou mít mnohem menší emise CO² a nebude potřeba všude stavět nabíjecí stanice.
Je tedy syntetické palivo plnohodnotnou alternativou pro současný trend elektromobility? Pojďme se na to podívat ve větším detailu.
Co jsou syntetická paliva?
Historie
Ač by se to mohlo zdát, tak výroba syntetických paliv (tzv. eFuel) není žádnou novinkou a jeho výroba je známá již více jak 100 let. Dříve se toto palivo však vyrábělo z fosilních paliv a tudíž byla jeho výroba neuvěřitelně neekologickou, což však nikoho moc netrápilo. Fosilní paliva se například vyráběla za druhé světové války v u obce Záleží. Chemická továrna se jmenovala Sudetenländische Treibstoffwerke AG a výroba syntetického benzínu sloužila zejména pro zásobování německé armády. Pracovalo zde až 40 000 lidí, převážně totálně nasazených a vězňů.
Jak se syntetická paliva vyrábí?
Výroba syntetických paliv je založena na extrakci vodíku. K tomu dochází pomocí elektrolýzy, která rozkládá vodu (např. mořskou vodu z odsolovacích zařízení) na složky vodíku a kyslíku. Pro tento proces a další výrobní kroky je zapotřebí elektřina.
Ve druhém kroku se vodík pomocí např. Fischerovy-Tropschovy syntézy spojí s CO² získaným ze vzduchu a přemění se na kapalné syntetické palivo. Protože se k výrobě syntetického paliva používá elektřina, je tento postup znám jako power-to-liquid proces: elektřina se přemění na syntetickou kapalinu, která se snadno skladuje a jednoduše přepravuje.
Současnost
V dnešní době se firmy snaží vyrábět syntetický benzín z obnovitelných zdrojů energie a jeho výroba tedy není tak neekologická. To však neznamená, že nemají žádné nevýhody a jsou kompletně bezemisní. Velkou výhodou je stálost vlastností a kvality narozdíl od ropných produktů. Úspora skleníkových plynů je až 85 % oproti stávajícím konvenčním palivům. Tuto výrobu velmi propagují firmy jako Porsche, uvedené na začátku tohoto článku nebo Siemens Energy.
Jaké jsou výhody syntetických paliv?
- Jednoznačně nelze upřít syntetickým palivům značné snížení emisí CO²
- Není třeba předělávat stávající benzínové motory
- Není třeba stavět další infrastrukturu k stávajícím čerpacím stanicím
Tím ovšem výčet výhod asi končí.
Jaké jsou nevýhody syntetických paliv?
- Výroba syntetických paliv je velmi energeticky náročná a tudíž i velmi drahá. Porsche pro svoji novou továrnu v Chile odhaduje náklady na výrobu. Pozor nikoliv cena syntetického palivu v době plného provozu v roce 2026 7,57$/gallon. Cena tak bude více jak dvojnásobná oproti současnému benzínu.
- Effektivita přeměny elektrické energie do syntetického paliva a dále do automobilu se spalovacím motorem je značně malá.
Závěr:
V současné době je výroba a užití syntetického paliva velmi nákladná a rovněž výroba je ve velmi malém množství na jen několika místech na planetě. Z tohoto důvodu bude ještě dlouho potřeba tento produkt přesunovat na různé části planety, kde se bude používat. Tímto způsobem bude nadále snižována jeho efekttivita z hlediska energetické náročnosti a rovněž dopad na jeho “čistotu” zpracování.
Syntetická paliva možná budou dávat smysl v leteckém průmyslu, kde ještě nějakou dobu nebude možné požívání elektrických motorů využívajících bateriové úložiště. V automobilovém průmyslu, a to zejména v osobní dopravě, nedává využití syntetických paliv smysl ekologický a ani ekonomický.
Pokud se chcete podívat na více detailů, byla vypracována rozsáhlejší studie pro syntetická paliva.