Škoda Enyaq Coupe RS
Nedávno jsem dostal skvělou nabídku na možnost vyzkoušet Škoda Enyaq Coupe RS od pana Jana Krohy Ředitele divize F&I z AutoPalace. Hned na začátku tohoto článku mu za tuto příležitost musím moc poděkovat a nejen jemu, ale i panu Tomáši Jungrovi vedoucímu prodeje nových vozů Škoda – AutoPalace Spořilov. Pokud tedy uvažujete o nákupu nového vozu, AutoPalace byste neměli minout.
I když jsem již nějakou dobu majitelem vozu Tesla Model Y LR musím přiznat, že Škodovky a jejich design se mi moc líbí a mám pro ně určitou slabost. Samozřejmě nenasedám do Enyaqa neobeznámen se všemi technickými parametry a nastudovanými recenzemi, ať již kladů anebo záporů. Něco jiného je přečíst, nebo shlédnout na YouTube pár recenzí a něco jiného je mít tu příležitost tento elektromobil řídit. Auto jsem si vyzvednul v pátek odpoledne a těšil se na zajímavý zážitek. Hned večer jsem vyrazil s dětmi do Jizerských hor, kde sice již zmizel všechen sníh, ale kde jinde pořádně vyzkoušet tohoto krasavce. Navíc jsem se těšil, že mě děti mi poví také jejich názor, který mě obohatí o další pohled.
Jako první automobilový znalec ze všech nejlepší, mi můj 8letý syn řekl při nastupování do auta, že tohle by chtěl vyměnit za naší Teslu. Má naprostou pravdu, interiér vás opravdu ohromí svým zpracováním a v noci i ambientním osvětlením, kde si na infotainmentu můžete nastavit jakou barvu chcete.
Dcera (10 let) pak přidala informaci, že by chtěla aby to v Tesle vypadalo tak hezky, jako v Enyaqu .
Musím příznat, že Škoda užívá slogan “Simply Clever” zcela správně. Například vstupy pro dětské podsedáky upínané do ISOFIXu se dávají daleko snadněji. My, co máme děti a velmi často dáváme dětské sedačky přes kožená, nebo jiná sedadla a snažíme se trefit do držáku ISOFIX víme, o čem mluvíme.
Pojďme se teď podívat na pár technických parametrů a porovnat je s konkurenci. Jako konkurenci jsem vybral BEV auta s velmi obdobnou velikostí 4×4 a obdobnými parametry.
Výrobce / Model | Skoda Enyaq Coupe RS | Tesla Model Y Long range | Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION |
---|---|---|---|
Celková délka | 4653 mm | 4 751 mm | 4584 mm |
Celková šířka (bez zrcátek) | 1879 mm | 1 921 mm | 1852 mm |
Rozvor | 2768 mm | 2 890 mm | 2771 mm |
Poloměr otáčení | 10,9 m | 12,1 m | 10.2 m |
Celková hmotnost | 2 740 kg | 2 619 kg | 2 660 kg |
Pohotovostní hmotnost | 2 255 kg | 1 979 kg | 2 120 kg |
Maximální výkon | 220 kW | 378 kW | 195 kW |
Točivý moment | 460 Nm | 493 Nm | 440 Nm |
Maximální rychlost | 180 km/h | 217 km/h | 180 km/h |
Zrychlení 0-100km/h | 6.5 s | 5.0 s | 6.9 s |
Kapacita baterie | 82kWh (použitelná 77kWh) | 78.1 kWh (použitelná 75 kWh) | 82kWh (použitelná 77kWh) |
Dojezd (WLTP) | 504 km | 533 km | 515 km |
AC nabíjení 0-100% | 11 kW/7h 30 min | 11kW/8h 15m | 11kW/7 h |
DC nabíjení 0-100% | 135 kW/36 min | 250kW/27 min | 135kW/36 min |
Jak můžete z tabulky výše vidět, tak jsou tyto BEV velmi obdobná. Jejich dojezdy jsou hodně podobné. Bohužel to je převážně u dojezdů v případě Enyaqu velmi teoretická hodnota. Prakticky Enyaq dojede kolem 400-450 km.
Co vás na Enyaqu zaujme jako první je podvozek a jízdní vlastnosti. Již jsem měl tu příležitost řídit několik elektromobilů, ale jízda v Enyaqu mě z hlediska nastavení podvozku naprosto překvapila. Je možné si ho nastavit v několika předdefinovaných režimech a i individuálně. Navíc je opravdu znatelně cítit rozdíl mezi jednotlivými módy. Adaptivní podvozek DCC automaticky upravuje nastavení tlumičů. Volbou jízdního režimu lze volit režimy Eco, Comfort, Normal, režim Trakce (speciálně pro RS pro jízdu na nezpevněných nebo kluzkých površích), Sport a Individual. V režimu Individual lze vlastnosti nastavit ještě podrobněji díky posuvné liště.
Testování spotřeby
Zkusil jsem také omezeně otestovat rozdíl ve spotřebě Škoda Enyaq a Tesla Model Y LR po cestě tam a zpět z Prahy do Kolína po hlavní, převážně rovné cestě, kde jsem u obou aut dodržoval veškeré předpisy. Pro objektivnost jsem se po cestě tam jel za Teslou a po cestě zpět obráceně. Nutno říct, že Tesla je o více jak 250 kg lehčí, ale stejně z následujících obrázků je patrný velmi velký rozdíl ve spotřebě mezi oběma auty, ve prospěch Tesly.
Enyaq působí zvenku i zevnitř opravdu robustním dojmem a dokud se nerozjedete, tak opravdu nepoznáte, že jedete v elektrickém autě. Toto nejde určitě říct například u Tesly, která jak zvenku, tak i uvnitř působí jako elektrické auto a nesnaží se tvářit jako auto se spalovacím motorem. Z mého pohledu je tento tah Škodovce s Enyaqem velmi vyšel. Cílí na lidi, kteří nejsou technologičtí nadšenci a mají rádi tvary a design Škody a její tradici. Z toho taky vychází, z mého pohledu velmi dobré prodeje celé řady modiifikací Enyaqu (až tedy na Enyaq 60). Enyaq 60 se prodává pouze v nižších jednotkách kusů za měsíc. Domnívám, se že v této cenové hladině většina zákazníků raději sáhne po čtyřkolce a větším dojezdu.
Celkově jsem s Enyaquem udělal nějakých 400 km a musím přiznat, že jsem si ho velmi oblíbil. Je to jedno z mála elektromobilů, které je podle mě hezčí zevnitř, než z venku i když barva zelená mamba je naprosto perfektní a je evidentní, že auto poutá pozornost a ve městě vidíte otáčející se kolemjdoucí.
Jaké jsou tedy klady tohoto krásného elektromobilu a proč by stálo za to ho mít v garáži, nebo u vás před domem?
- Naprosto perfektní podvozek
- Individuální nastavení jízdní režimů
- Dynamika dvojce elektromotorů se nikdy neomrzí a táhne od úplného rozjezdu
- Skvělé dílenské zpracování všech komponentů
- Sedačky mají úžasné boční vedení a nebolí vás v nich záda ani po delší cestě
- Head-up display
- Naprosto minimální pronikání aerodynamického hluku do kabiny
- Velký prostor i pro vyšší lidi na zadních sedadlech
Na čem je stále ještě potřeba pracovat?
- V první řadě je to známý problém softwaru celého infotainmentu, i když musím říct, že Škoda udělala za poslední updaty velký pokrok, stále je pořád co zlepšovat
- Chybí mě zde určitá individualizace automatického profilu řidiče. Auto otevře dveře, pokud pozná, že máte klíček v kapse, ale pak již musíte upravit sedačku, třeba jen zvolením správného paměťového tlačítka (pokud před vámi jel v autě někdo jiný) a nastavit si vše podle vás. Toto má například Tesla dotažené k dokonalosti.
- Nechápal jsem, že po nasednutí musím vždy zmáčknou volbu tlačítka režimu Online, Anonymní nebo přidání uživatele. Navíc, pokud toto budete ignorovat, tak to z infotainmentu nezmizí. Možná to bylo pouze z důvodu toho, že jsem neměl k dispozici aplikaci.
- Infotainment a odpovědi na jakoukoliv volbu byly velmi pomalé.
- Absence předního úložného prostoru.
Závěr
Asi se ptáte, jestli bych si toto auto koupil, nebo třeba i vyměnil za Teslu. Začnu tím prvním a to možným nákupem. Pokud bych se rozhodoval pouze se zkušeností tohoto auta a bez zkušeností jiných, tak asi okamžitě rozbíjím prasátko a nebo začnu pořádně šetřit. Auto jako takové je z hardwarového hlediska udělané skvěle. Co pokulhává je software, ale to je něco, co věřím, že bude za pár let dotažené a do té doby to můžete těšit z jeho používání.
Software se vám z hlediska OTA (Over-the-air) updatů pravidelně aktualizuje a tak máte každou chvíli auto lepší a lepší. Jedinou věc, kterou bych asi změnil je nákup Coupe RS místo normální RS nebo i 80X, který mají o dost větší úložný prostor. Dalším rozhodujícím faktorem je bohužel cena. Tady je v tuto chvíli rozdíl mezi Enyaquem RS (nikoli Coupe) a Tesla Model Y skoro přesně 300 tis. Kč a to je značně velká částka. Jsem si však jistý, že i tento rozdíl nebude pro mnohé podstatný a tomu nasvědčují i prodeje Enyaqu například za měsíc duben, kdy jsou registrace vozů v ČR Na následujících úrovních:
- Škoda Enyaq 60: 4
- Škoda Enyaq 80/80X: 59
- Škoda Enyaq RS: 33
Zdroj: Oficiální statistiky ministerstva dopravy