Také jste si někdy položili otázku, proč jsou elektromobily dražší, než vozy se spalovacím motorem? Pokusíme se na to odpovědět v následujícím článku. Odpověď je z ekonomického velmi jednoduchá.
Fixní náklady
Automobilka má fixní náklady s vývojem a výrobou takového koncepčně zcela nového automobilu (elektromobilu). Jedna z nejdražích částí jsou náklady na vývoj a výrobu baterií nebo tzv. battery packu. To je něco, co pro spalovací motory nepotřebujete a postavit a spustit takovou továrnu je v řádu několika miliard dolarů. Tesla například v Německu investovala zhruba 8 miliard dolarů.
Dále je tu vývoj a výroba nových elektrických motorů. Částka na postavení a nastarování továrny bude velmi pravděpodobně obdobná s tou na baterie. Hyundai investoval obdobné peníze do své továrny na baterie a motory v americké Georgii.
Náklady na software
Myslíte si, že je to zlomek nákladů na vytvoření auta, baterii nebo motoru? Jste na velkém omylu. Vývoj takového sotwaru trvá roky a je nutné ho vyvíjet společně s motory, bateriemi a celým autem. Dále je tu samozřejmě celá správa a aktualizace systému. Důležité je, jestli budete nadále veškeré aktualizace provádět pomoci tzv. OTA (Over-the-Air) neboli online, kdykoliv je auto připojeno k internetu. To výrazně sníží následné náklady na servis. Škoda Auto nedávno na OTA přešlo s svým Enyaquem. Bohužel všechny elektromobily musely na tento přechod do servisů. Od té doby budou dostávat další aktualizace online.
Náklady na vývoj a správu takového SW je od nižších jednotek miliónů dolarů až po jednotky miliard dolarů. NIO investovalo do své firmy na vývoj 7.4 mil. dolarů, což je však jen počáteční investice. Pravidelné roční náklady budou určitě vyšší. Tesla naopak vynakládá na R&D (Research & Development) v řádech nižších jednotek miliard dolarů. Za rok 2021 to bylo kolem 2,5 mil. dolarů.
Pokud dáme všechno dohromady, náklady na vytvoření a následnou výrobu a vývoj, spolu s pravidelnými ročními náklady, pak jsme na částkách nižších stovek miliard dolarů. Volkswagen například předpokládá vynaložit na elektromobily 100 miliard dolarů do roku 2026.
Velkou část těchto nákladů můžete následně přepoužít na všechna auta, která bude automobilka vyrábět a vytvořit tak jednotnou platformu pro všechny svoje modely. Je tedy celkem jedno, jestli budu vyvíjet software pro auto za 350 tis., Kč nebo za 1,5 mil. Kč. SW bude stejný. Drtivá většina výrobců elektromobilů to tak má. Rozdíl je následně v % zisku na tomto autu.
Provozní marže
Pokud budeme porovnávat jednotlivé čisté procentní zisky na každém jednotlivém autě, budeme se pohybovat v nižších jednotkách procent. NIO například na každém svém automobilu ztrácí zhruba 25%. Do kladných čísel se plánuje dostat až někdy v druhé polovině roku 2024. Tesla je naproti tomu velkým leadrem se svým více jak 17% ziskem. Volkswagen se pohybuje kolem 6%
Aby automobilka mohla financovat vývoj a výrobu nového vozu je potřeba velké množství peněz, které se jí vrátí za dlouhou dobu. Mnoha automobilkám navíc zásadně klesají příjmy z výroby a prodeje aut se spalovacím motorem (nehledě na problémy s dodávkami jednotlivých dílů a enormně dlouhými dodacími lhůtami).
Dále problémy s cashflow, kdy musíte výrobu zaplatit a zákazník ve finálě platí až za dlouhé měsíce. Jeden způsob, jak se v tomto případě snaží automobilky ušetřit je postavit elektromobil na základě současného auta se spalovacím motorem. To v mnoha ohledech není ideální, ale rozhodně je to cesta jak snížit náklady na výrobu. Z tohoto důvodu je třeba mít z každého vyrobeného automobilu co možná největší zisk (operation margin), tak aby bylo možné později tyto příjmy využít pro vývoj a výrobu menších a levnějších aut.
Kdy tedy uvidíme levnější elektromobily? Odhaduji to na období po roce 2025 a nejspíše až kolem rok 2028. To by již měly být rozběhnuté továrny na baterie a spousta nákladů na vývoj dražších vozů bude možné přepoužít pro levnější vozy.