Elektromobilita a přísnější emisní normy typu Euro 7 mají sice přinést budoucnost s nižšími emisemi, mají ale i jiné důsledky. Jedním z nich je, že z trhu mizí cenově dostupná auta.
Na svízelnou situaci výrobců automobilů upozornil například německý Focus. Elektromobilita a Euro 7 je postavily před dilema, jak nabízet jiná auta, než drahá SUV a zároveň na nich neprodělávat.
Malé elektromobily se podle Focusu téměř nevyrábějí. Dacia Spring stojí v Německu nejméně 22 550 eur (bez započtení dotací). A co dál? Škoda Citigo iV. nebo Seat Mii electric jsou již dávno vyřazeny z výrobního programu. Jejich cena se pohybovala kolem 20 – 21 000 eur.
Cena od 800 000 korun
Volkswagen opět představil edici modelu e-Up. Cena začíná na 29 995 eur (cca 800 tisíc korun). To by měla být mnohem realističtější cena, aby elektromobily byly ziskové i bez dotací. Malé elektromobily nikdy nebyly podle Focusu cenově dostupné. Ani původní Smart Fortwo EQ nebylo možné pořídit za méně než 21 940 eur. Zda na něm Mercedes vydělal, je sporné. Nominální nástupce, SUV vyráběné v Číně společně s Geely, které je dlouhé asi jako Golf 8, stojí nejméně 41 490 eur.
Pro srovnání. Dacia Sandero není nutně vrcholem francouzsko-rumunské techniky, ale je to solidní vůz se spalovacím motorem, který lze pořídit již za 10 750 eur. I tomuto typu vozidla však hrozí konec. Dobrá cena a emisní norma Euro 7 se téměř vylučují. Zatímco Evropská komise odhaduje dodatečné náklady na splnění emisní normy na 90 až 150 eur, odborníci BMW je odhadují na desetinásobek.
Smrt malých aut
Pro segment malých aut to znamená smrt. Výrobci se již z tohoto segmentu stahují. Ford Ka nebo duo Opel Karl a Adam jsou již minulostí, Ford Fiesta zmizí příští rok. Skutečnost je taková, že na tomto typu vozidla se dá vydělat jen málo peněz.
Elektromobilisté namítají, že Renault s modelem R5 a VW s ID.2 (základem je studie ID. Life na úvodní fotografii) pravděpodobně v letech 2024/25 uvedou na trh malý elektromobil, který budou stát méně než 25 000 eur. To se sice ve velkém oslavuje, ale předpokládá to, že do poloviny desetiletí budou bateriové články účinnější a možná i levnější. Cena baterií do elektromobilů ale zatím stoupá. Lithium-iontové baterie poprvé od roku 2010 zdražily.
Tento příspěvek vyšel původně na webu e-flotila.cz